Analiza rentowności firmy poprzez koszty jakości


Krótki opis idei analizy

Przykład zwykłego postępowania reklamacyjnego. Zazwyczaj
reklamacja polega na wystawieniu alertu reklamacyjnego za odpowiednią kwotę, obciążenie
kosztami selekcji i ewentualnie kosztami, które zostały już poniesione od strony kontrahenta.
Temat kosztów jest bardziej złożony w praktyce niż w teorii. Samo wystawienie reklamacji
wiąże się z kosztem administracyjnym ale czy na pewno są tam wszystkie koszty?.
Rachunek może zostać powiększony o:

  • koszty obsługi logistycznej wewnętrznej towarów uznanych za niezgodne w tym
    oznakowanie,
  • koszty oświetlenia związane z czynnościami dotyczącymi obsługi logistycznej
  • koszty napraw / przeróbek na liniach montażowych,
  • koszty miejsca paletowego na magazynie,
  • koszty podmiany, wysyłki towarów niezgodnych
  • koszty dodatkowych kontroli po procesie naprawy, itd.
  • później koszty związane z delegacją osób zajmujących się jakością (dojazd,
    zakwaterowanie), koszty związane z czynnościami audytowymi na terenie firmy, w której
    powstał problem.

Jeśli problemy zostaną zidentyfikowane przed startem produkcji seryjnej, wadliwe towary
mogą wpływać na nasze procesy technologiczne co spowoduje ich zatrzymanie lub
ograniczone działania a to w konsekwencji wpływa na zadowolenie klienta oraz
funkcjonowanie kosztowe firmy. Wadliwe towary zidentyfikowane w procesach kontroli
wejściowej to luksusowy problem. Mniej przyjemne problemy są kiedy wadliwe towary nie
zostaną zidentyfikowane na kontroli wejściowej lub w procesie produkcji i zostaną sprzedane
do klienta końcowego. Reklamacje z etapu użytkowania są dużo większe, jeden z
najbardziej popularnych to wycofanie produktu z rynku. W tym przypadku koszty mogą
doprowadzić do poważnych problemów z funkcjonowaniem firmy włącznie z jej nawet
zamknięciem.

Korzyści z przeprowadzonej analizy

  • identyfikacja centrów kosztów związanych z jakością dostarczanych produktów /
  • usług,
  • identyfikacja „wąskich gardeł” w zarządzaniu procesami,
  • weryfikacja poprawności definiowania kosztów jakości,
  • analiza funkcjonowania firmy i generowanych zysków,
  • usystematyzowanie struktury kosztów w firmie,
  • zaproponowanie działań eliminujących straty i poprawiających kondycje firmy.


Używane metody

  • Model PCM (Process Cost Model),
  • Model PAF (Prevention, Appraisal, Failure),
  • Analiza Pareto (80/20),
  • Analiza kosztów cyklu życia produktu.

Podsumowanie

Kompletny raport ze zweryfikowanych procesów wraz ze wskazaniem słabych punktów oraz
rekomendacjami do usprawnienia funkcjonowania procesów.

Jeśli masz pytania, skontaktuj się z ekspertami i zacznij działać już dziś!

Scroll to Top