Analiza rentowności firmy poprzez koszty jakości


Krótki opis idei analizy
Przykład zwykłego postępowania reklamacyjnego. Zazwyczaj
reklamacja polega na wystawieniu alertu reklamacyjnego za odpowiednią kwotę, obciążenie
kosztami selekcji i ewentualnie kosztami, które zostały już poniesione od strony kontrahenta.
Temat kosztów jest bardziej złożony w praktyce niż w teorii. Samo wystawienie reklamacji
wiąże się z kosztem administracyjnym ale czy na pewno są tam wszystkie koszty?.
Rachunek może zostać powiększony o:
- koszty obsługi logistycznej wewnętrznej towarów uznanych za niezgodne w tym
oznakowanie, - koszty oświetlenia związane z czynnościami dotyczącymi obsługi logistycznej
- koszty napraw / przeróbek na liniach montażowych,
- koszty miejsca paletowego na magazynie,
- koszty podmiany, wysyłki towarów niezgodnych
- koszty dodatkowych kontroli po procesie naprawy, itd.
- później koszty związane z delegacją osób zajmujących się jakością (dojazd,
zakwaterowanie), koszty związane z czynnościami audytowymi na terenie firmy, w której
powstał problem.
Jeśli problemy zostaną zidentyfikowane przed startem produkcji seryjnej, wadliwe towary
mogą wpływać na nasze procesy technologiczne co spowoduje ich zatrzymanie lub
ograniczone działania a to w konsekwencji wpływa na zadowolenie klienta oraz
funkcjonowanie kosztowe firmy. Wadliwe towary zidentyfikowane w procesach kontroli
wejściowej to luksusowy problem. Mniej przyjemne problemy są kiedy wadliwe towary nie
zostaną zidentyfikowane na kontroli wejściowej lub w procesie produkcji i zostaną sprzedane
do klienta końcowego. Reklamacje z etapu użytkowania są dużo większe, jeden z
najbardziej popularnych to wycofanie produktu z rynku. W tym przypadku koszty mogą
doprowadzić do poważnych problemów z funkcjonowaniem firmy włącznie z jej nawet
zamknięciem.
Korzyści z przeprowadzonej analizy
- identyfikacja centrów kosztów związanych z jakością dostarczanych produktów /
- usług,
- identyfikacja „wąskich gardeł” w zarządzaniu procesami,
- weryfikacja poprawności definiowania kosztów jakości,
- analiza funkcjonowania firmy i generowanych zysków,
- usystematyzowanie struktury kosztów w firmie,
- zaproponowanie działań eliminujących straty i poprawiających kondycje firmy.
Używane metody
- Model PCM (Process Cost Model),
- Model PAF (Prevention, Appraisal, Failure),
- Analiza Pareto (80/20),
- Analiza kosztów cyklu życia produktu.
Podsumowanie
Kompletny raport ze zweryfikowanych procesów wraz ze wskazaniem słabych punktów oraz
rekomendacjami do usprawnienia funkcjonowania procesów.